Dnia 27 marca 2025 roku w Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Świdniku odbyło się szkolenie dla nauczycieli, które stanowiło część projektu RespectRise. Tematem spotkania były metody naprawcze w praktyce szkolnej, a szczególnie techniki pomagające w uzdrawianiu relacji rówieśniczych w sytuacjach konfliktowych. Szkolenie poprowadzili nauczyciele naszej szkoły, którzy odbyli przeszkolenie w zakresie praktyk naprawczych w Turcji, w lutym tego roku, pod okiem międzynarodowych ekspertów z Edunexera Teaching Academy. Zechcieli oni podzielić się zdobytymi wiedzą i umiejętnościami ze swoimi kolegami i koleżankami.
Szkolenie rozpoczęło się od przedstawienia założeń, programu oraz harmonogramu działań projektu przez szkolnych koordynatorów – Monikę Choroszyńską i Magdalenę Brus. Uczestnicy zapoznali się z teoretycznymi podstawami Restorative Discipline Method oraz różnicami między modelem naprawczym, a tradycyjnym modelem karnym.
Następnie, Sławomir Nowak omówił typy metod naprawczych i ich zastosowanie w praktyce szkolnej. Zostały przedstawione również korzyści wynikające z ich wykorzystywania, takie jak budowanie silnych relacji między uczniami oraz poczucia bezpieczeństwa i odpowiedzialności w społeczności szkolnej.
Praktyczne aspekty pracy z metodami naprawczymi zostały zaprezentowane przez Karolinę Urban, Bożenę Mańkę, Karolinę Suszek i inne osoby prowadzące. Uczestnicy mieli okazję wziąć udział w ćwiczeniach, takich jak symulacja rozmowy naprawczej czy krąg rozwiązywania konfliktów rówieśniczych. W ramach szkolenia przeprowadzono także konferencję naprawczą z udziałem wszystkich stron konfliktu, co pozwoliło uczestnikom zdobyć doświadczenie w zarządzaniu sytuacjami konfliktowymi.
Ważnym punktem programu było również omówienie mediacji rówieśniczej, czyli procesu, w którym uczniowie pomagają rozwiązywać konflikty między sobą. Małgorzata Tatarczak i Artur Szefler przedstawili zasady szkolenia uczniów do pełnienia roli mediatorów.
Szkolenie przebiegło w atmosferze zaangażowania i aktywnej wymiany doświadczeń. Nauczyciele zdobyli konkretne narzędzia oraz kompetencje umożliwiające skuteczne reagowanie na konflikty rówieśnicze w duchu dialogu, empatii i odpowiedzialności.
Zapoznanie grona pedagogicznego ZSP 1 w Świdniku z nowoczesnymi metodami pracy wychowawczej było ważnym elementem realizacji projektu RespectRise.
Projekt RespectRise, którego celem jest wzmacnianie pozycji szkół w walce z nękaniem jest realizowany przez Zespół Szkolno-Przedszkolny nr 1 w Świdniku w ramach programu „Zagraniczna mobilność edukacyjna uczniów i kadry edukacji szkolnej”, a jego realizacja jest współfinansowana przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego+ w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021–2027, zgodnie z zasadami Programu Erasmus+. Nr przedsięwzięcia : 2024-1-PL01-KA122-SCH-000214632