Oddziały dwujęzyczne
Oddział dwujęzyczny to oddział, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach: polskim oraz obcym nowożytnym będącym drugim językiem nauczania, przy czym prowadzone w dwóch językach są co najmniej dwa zajęcia edukacyjne, z wyjątkiem zajęć obejmujących język polski, historię Polski, geografię Polski i języki obce. Od roku szkolnego 2025/26 w naszej szkole dwujęzycznie będą prowadzone lekcje: biologii, fizyki i wf. Nauczanie przedmiotów ogólnokształcących odbywa się w zakresie dostosowanym do możliwości i umiejętności językowych uczniów. Lekcje odbywają się częściowo w języku polskim i języku angielskim (nauczyciel wprowadza odpowiednie angielskie słownictwo i zwroty zgodnie z omawianym tematem). Umożliwia to zdobywanie umiejętności posługiwania się językiem obcym w różnych dziedzinach życia.
Na zajęciach realizowanych dwujęzycznie uczniowie poznają słownictwo specjalistyczne, czytają i analizują teksty w języku obcym, a także realizują projekty międzyprzedmiotowe z wykorzystaniem umiejętności językowych. Uczniowie poznają język poprzez działanie, a język obcy staje się narzędziem do zdobywania informacji, wiedzy i umiejętności z różnych dziedzin. Uczniowie w czasie lekcji starają się jak najczęściej rozmawiać w języku obcym między sobą oraz z nauczycielem. Poza tym język obcy jest wykorzystywany podczas zajęć pozalekcyjnych, imprez, wycieczek i planowanych wymian międzynarodowych, co daje młodzieży możliwość praktycznego wykorzystywania zdobytych umiejętności.
W szkole podstawowej nauczanie dwujęzyczne może być realizowane od klasy siódmej i dotyczy języka kontynuowanego (nauczanego od klasy pierwszej) lub języka drugiego nauczanego od podstaw. W naszej szkole drugim językiem nauczania w oddziałach dwujęzycznych jest język angielski. Język angielski w oddziałach dwujęzycznych jest realizowany w zwiększonym wymiarze 5 godzin tygodniowo.
Nauczanie dwujęzyczne w szkole podstawowej ma na celu:
1) zwiększenie motywacji uczniów do nauki języków obcych poprzez wspieranie ich zdolności i pozytywną informację zwrotną oraz nacisk na umiejętność swobodnego komunikowania się i wykorzystania kompetencji językowych do nauki innych przedmiotów,
2) opanowanie przez uczniów szerokiego zakresu środków językowych umożliwiającego sprawną komunikację w mowie i piśmie,
3) dobre przygotowanie uczniów do egzaminu ósmoklasisty z języka angielskiego,
4) przygotowanie do kontynuacji nauki w szkole średniej zwłaszcza w klasach dwujęzycznych, językowych, humanistycznych, medialnych, europeistycznych,
5) przygotowanie uczniów do udziału w konkursach językowych i przedmiotowych,
6) poszerzenie wiedzy uczniów o kulturze Wielkiej Brytanii i krajów anglojęzycznych oraz państw europejskich, kształtowanie w uczniach poszanowania innych kultur i narodów,
7) motywowanie uczniów do prowadzenia samodzielnych i grupowych prac badawczych, twórczych i artystycznych w ramach projektów międzyprzedmiotowych,
8) przygotowanie uczniów do świadomego uczenia się, samodzielnego myślenia i rozwiązywania problemów, korzystania z różnych źródeł informacji, współdziałania w grupie, efektywnego komunikowania się oraz do oceniania poziomu swej wiedzy i umiejętności.
Jakie kryteria muszą spełnić kandydaci do oddziału dwujęzycznego?
Uczniowie aplikujący do oddziału dwujęzycznego muszą posiadać świadectwo ukończenia klasy szóstej oraz są zobowiązani do napisania testu predyspozycji językowych. Test nie sprawdza wiedzy kandydatów, ale odwołuje się do ich szeroko rozumianych umiejętności językowych. Test przeprowadza się w języku polskim lecz zawiera też zadania w językach sztucznych bądź mało znanych. Badana jest pamięć, rozumienie tekstu oraz relacje składniowe (np. ćwiczenia na uzupełnianie luk, kolejność zdań „rozsypanego tekstu”), rozumienie leksyki (stawianie hipotez co do znaczenia słów nieznanych znajdujących się znanym kontekście tekstowym), wyobraźnię i domysły językowe, selekcję informacji (wyciąganie wniosków z podanych, różnorodnych informacji), rozumienie przez analogię oraz dedukcję językową. Test nie wymaga znajomości języka obcego, natomiast ma na celu zbadanie umiejętności logicznego myślenia, kojarzenia, zapamiętywania usłyszanych lub zapisanych informacji niezbędnych podczas nauki przedmiotu w języku obcym.
Jakie korzyści płyną z nauczania dwujęzycznego?
Uczeń zyskuje możliwość opanowania języka obcego na wysokim poziomie z bogatym zasobem specjalistycznego słownictwa z wielu dziedzin wiedzy. Taki poziom języka umożliwia uczniom kontynuację nauki języka w klasach dwujęzycznych w liceum i przystąpienie do dwujęzycznej lub międzynarodowej matury. Dwujęzyczna edukacja poszerza horyzonty ucznia, gdyż stwarza możliwości do poszerzania wiadomości dzięki źródłom anglojęzycznym (zagraniczne czasopisma, artykuły, literatura naukowa, filmy edukacyjne, konferencje, kursy, wykłady on-line), kształtuje świadomość oraz rozwija ciekawość otaczającego świata.
Badania z zakresu neurodydaktyki wskazują, że nauczanie przedmiotów w dwu językach usprawnia pracę mózgu i zwiększa osiągane przez uczniów wyniki, zapewnia im wszechstronny rozwój, a stosowanie języka obcego jest używane jako narzędzie do poznawania świata.
We współczesnym świecie nauka i znajomość języków obcych ma niejednokrotnie kluczowe znaczenie na rynku pracy, jest niezbędna wśród kwalifikacji pożądanych u pracownika, ale także jest medium zdobywania wiedzy, samokształcenia i rozwoju zawodowego.