Zdrowa postawa –zajęcia sportowe z elementami gimnastyki korekcyjno-kompensacyjnej dla uczniów szkół podstawowych Gminy Miejskiej Świdnik
Program dofinansowany ze środków Funduszu Zajęć Sportowych dla Uczniów w ramach dotacji Ministra Sportu i Turystyki
Cele programu:
- Kształtowanie odruchu poprawnej postawy ciała.
- Uświadomienie dzieciom i ich rodzicom o istnieniu wady i wynikających stąd niebezpieczeństw.
- Utrzymywanie równowagi i pionowej postawy ciała
- Utrzymywanie odpowiedniego napięcia mięśniowego - wykształcenie świadomości „odczuwania” własnego ciała.
- Likwidacja przykurczów mających bezpośredni wpływ na kształtowanie postawy.
- Przywrócenie prawidłowych zakresów w stawach.
- Wygaszanie odruchów nieprawidłowej postawy a wyrabianie nawyku prawidłowej postawy ciała.
- Wzmocnienie mięśni posturalnych.
- Kształtowanie i zwiększenie wytrzymałości i siły mięśniowej.
- Uaktywnienie układów: narządów ruchu, oddechowego, krążeniowego.
- Koordynacja oddechu z ćwiczeniami.
- Podnoszenie ogólnej sprawności i wydolności organizmu dziecka, jego motoryczności – poprzez stosowanie ćwiczeń kształtujących, oddechowych i wytrzymałościowych, a także poprzez gry i zabawy ruchowe z elementami ćwiczeń korekcyjnych dla konkretnej wady.
- Umiejętność autokorekcji – sprawdzenie w pozycji stojącej umiejętności korygowania własnej postawy.
- Umiejętność korygowania postawy współpartnera.
Treści:
- Uświadomienie dzieciom defektu i konsekwencji wynikających z wystąpienia wady postawy.
- Przekaz wiadomości w zakresie bezpieczeństwa i higieny na zajęciach, znaczenia sportu i rekreacji, korygowania wad, umiejętność prawidłowego oddychania, prawidłowych pozycji wyjściowych, wypoczynku czynnego i biernego, przyczyn chorób i ich unikania, sposoby pomiaru tętna, zasad i przepisów zabaw i gier, zasad bezpiecznego korzystania z lodowiska i sanek oraz wody, słońca i lasu, hartowanie organizmu, umiejętność wskazania ćwiczeń określonych partii mm.
- Ocena postawy ciała (płaszczyzna czołowa przód – tył, płaszczyzna strzałkowa).
- Kształtowanie nawyku prawidłowej postawy ciała (nauka prawidłowego przybierania pozycji wyjściowych, prawidłowego ruchu, automatyzmu prawidłowej postawy ciała).
- Zabawy orientacyjno–porządkowe (chód i bieg w różnych kierunkach z omijaniem przyborów i wymijaniem współćwiczących; zatrzymywanie się na polecenie i sygnały w celu przyjęcia i poprawienia postawy; zabawy z elementami czworakowania).
- Ćwiczenia ogólnorozwojowe i specjalne: - ćwiczenia rozciągające, odciążające, wzmacniające mięśnie posturalne: (obręczy barkowej i górnego odcinka grzbietu klatki piersiowej, brzucha, kończyn dolnych i stóp).
- Ćwiczenia stymulujące układy (oddechowy, krążeniowy, nerwowy i ruchowy), przeciwdziałające i korygujące odchylenie od prawidłowej postawy; - ćwiczenia z zastosowaniem oporu lub obciążenia (mięśni ramion i nóg, mięśni pośladkowych, mięśni brzucha, mięśni klatki piersiowej, mięśni grzbietowych), - ćwiczenia zwiększające ruchomość w stawach: biodrowych i barkowych, ćwiczenia rozluźniające, - ćwiczenia oddechowe– zwiększenie wydolności krążeniowo – oddechowej; 7. Kontrola i samokontrola umiejętności przyjmowania prawidłowej postawy ciała w różnych sytuacjach życiowych.
- Zapobieganie chorobom przez hartowanie ciała oraz znajomość higieny dnia codziennego, przekonanie do wartości ruchu na świeżym powietrzu.
- Wyrabianie nawyku wykonywania ćwiczeń w domu przy współpracy z rodzicami.
- Uświadomienie dzieciom i rodzicom przyczyn i skutków wad postawy oraz przekazanie zaleceń postępowania korekcyjnego (pedagogizacja rodziców).
- Sporty uzupełniające, gry i zabawy ruchowe (zajęcia na boisku szkolnym), pływanie (zajęcia na basenie w miarę możliwości).
- Badania i pomiary uzupełniające, testy i próby, w tym przeprowadzenia testów sprawnościowych, co najmniej 1 raz w trakcie realizacji zadania i wprowadzenia ich wyników do Narodowej Bazy Talentów,
Spodziewane efekty programu
Efektami programu będą wszystkie trwałe zmiany w zakresie wiadomości, umiejętności, nawyków i postaw jakie zajdą w uczniach, w trakcie i po zakończeniu procesu edukacyjnego:
- w zakresie wiadomości: - zna podstawowe przyczyny i skutki powstawania wad postawy; - zna sposoby zapobiegania wadom postawy; - potrafi dokonać samooceny własnej postawy ciała; - zna swoją wadę postawy i rodzaje odpowiednich do niej ćwiczeń korekcyjnych; - zna i rozumie podstawowe słownictwo stosowane w gimnastyce korekcyjnej.
- zakresie umiejętności: - prawidłowo wykonuje ćwiczenia korygujące; - wykorzystuje odpowiednio przybory i przyrządy korekcyjne; - przyjmuje prawidłową postawę we wszystkich pozycjach wyjściowych do ćwiczeń; - prawidłowo koryguje sylwetkę w ławce szkolnej, podczas posiłków, czytania i pisania, chodzenia oraz biegania.
- zakresie nawyków: - systematycznie uczestniczy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej; - dba o utrzymanie prawidłowej postawy w różnych sytuacjach dnia codziennego; - posiada odruch przyjmowania prawidłowej postawy ciała jako reakcji na komunikat o nieprawidłowej postawie. W zakresie postaw: - regularnie uczestniczy w zajęciach gimnastyki korekcyjnej; - stosuje sposoby zapobiegania wadom postawy; - rozumie potrzebę codziennych ćwiczeń w domu pod opieką rodziców; - przestrzega zasad bezpieczeństwa podczas wykonywania ćwiczeń korekcyjnych.